Miért vigyázzunk a hordozókra, illetve miért is kell tartani tőlük?
Néhány adatot, információt szeretnék megosztani, illetve következtetéseket levonni belőlük.
A legkisebb hordozót az USA ágon elemzem. Elegendő-e az úgymond tűzerejük, vagy csak dísznek lesznek a csatában?
Az előre bocsájtom, hogy egyrészt saját tapasztalatomat és benyomásomat tudom megosztani, másrészt még elég kevés csata közbeni video van fenn a neten ebben a témában.
Az már néhány csata után látszott, hogy igencsak fogyóeszköz a repülögép, meg csak három szakasz van a Bogue-n. Egy szakaszban meg 5 gépet lehet vinni.
A hordozó adatlapján az ide vonatkozó adatok:
- Flight Deck Reload Time: ennyi idő alatt lesz újra felszállásra alkalmas a repülő fedélzet (12s)
- Deck Capacity: Ennyi repülő készülődhet egyszerre a felszállásra. (5)
- Units: Ennyi egységet tud a hordozó egy időben a levegőben tartani (3)
Ha mindent összeszámoltuk, akkor összesen 15 gép lehet egyszerre a levegőben. Ezt a számot úgy osszuk el a repülőgép típusok között, ahogyan akarjuk.
A 15 gép sok vagy kevés?
Néző pont kérdése. Először is azt érdemes megvizsgálni, összesen hány gép szállítására és kiszolgálására alkalmas a Bogue hordozó.
Szintén adatlap alapján:
- Scout: Felderítő gép. 6 db
- Figters: vadászgépek 24 db
- Torpedo Bombers: Torpedó bombázók 24 db
- Dive Bombers: 15 db
Ha csak a hajók elleni támadó erőt vizsgáljuk, akkor 34 db gépünk van, amivel komolyabb kárt okozhatunk más hajókban.
Ha sem vadászt sem felderítőt nem küldünk fel akkor egy hullámban 15 gép támadhat. Szokásos CV repülőgép veszteséggel számolva, egy támadás, egy hullám veszteség, nagyjából két erős hullámban támadhatunk, utána már csak a vadászgépekkel védhetjük az értékesebb hajóinkat, illetve spottolhatunk a csatahajóknak.
Már nem is tűnik olyan soknak a gépek száma.
Nézzük meg egy repülő szakasz mire is lenne képes, ha minden torpedó, vagy bomba találna.
A hordozó alapfelszereltségébe tartozó torpedó bombázó (TBD-1) torpedó sebzése 293.
Ha mind az 5 gép torpedója talál és maximálisat sebez, az 1465.
Egy Level 3-s szintű, Bogue-val egy szinten lévő USA csatahajónak (Florida) HP-ja (Durability) 1880.
Optimális esetben egyetlen sorozattal ki lehet iktatni egy szakasz torpedó bombázóval egy csatahajót. Természetesen matematikailag nem stimmel a dolog, de a gyakorlat azt mutatja, hogy egy ilyen sorozattal összeszed a csatahajó annyi kritikus sebzést(értsd modul sebzést, mert persze az is van a játékban), hogy az adott csatahajó már érdemben nem tud semmit hozzá tenni az adott csata megnyeréséhez.
Nézzük meg a WoWs-ban többnyire csak csalinak használt zuhanóbombázókat is.
Szintén az alapfelszerelésbe tartozó zuhanóbombázó sebzését veszem alapul ( SBD-1) 228.
Szintén optimális esetet vizsgálok, vagyis minden bomba talál, az 1128 sebzés.
Mivel mind a két támadó gép típus nagy robbanóerejű (HE) fegyverrel támad, nincs az adatok között páncélátütés érték. Így hasonlóan működik, mint régebben a WoT-ban a HE sebzés. Sebez is és modult is sebez. Sajnos arról nincs adat, hogy a felszerelt bombák, illetve torpedók pontosan hogyan is viselkednek a Deck (fedélzet) páncélzatával történő érintkezés, valamint arról sincs, hogy a Bulge páncélzata milyen százalékos védelmet biztosít. Így csak a maximálisan elérhető sebzésekkel tudok számolni.
Ha például támadunk egy Florida csatahajót 3 szakasszal (1 TB és 2 DB) akkor - elvileg - 3721 sebzést tudunk neki bevinni. Magyarra lefordítva, ha minimális veszteséggel a gépek (egyszerre) meg tudják közelíteni és a torpedók és a bombák nagy része talál, akkor azzal az ellenséges hajóval már többet nem kell foglalkoznunk (a chat ablakban történő sírástól ebben az esetben el tekintek).
Ha sikerül minél több támadó gépet hazahoznunk, nagy rá az esély, hogy 2-3 komoly ellenfelet is ki tudunk iktatni a csatából.
Mint ahogyan a többi felszerelés (Modul), így a repülőgépek is fejleszthetőek. Fejlettebb gépek=több sebzés.
A dolog nehézségét az adja, hogy mint a WoWs-ban is, a hordozót addig el kell rejteni valahová, míg a repülőkkel támadunk.
Rengeteg kérdés merülhet fel jogosan csata közben:
- Milyen szakaszok induljanak?
- Küldjek felderítő gépet?
- Legyen fenn védő vadász szakasz?
- Kísérjék a vadászok a támadó gépeket?
És még hosszan lehetne sorolni.
Minél mélyebben elemzem a hordozó taktikai kérdését, annál inkább rájövök, hogy nagyon nehéz vele jól és hatékonyan játszani.
Csak érdekességként álljon itt pár adat az USA Midway hordozójának (level 10) paramétereiből:
- Négy szakaszt tud egy időben kiszolgálni
- Egy szakasz tíz gépből áll
- 124 támadó gép áll az alsó fedélzeten (meg 62 vadász és 21 felderítő gép)
- Egy torpedó bombázó 2 ezer felett is sebezhet és tíz db van egy szakaszban
Nagyjából el lehet képzelni, mit lehet majd ezzel a fegyver arzenállal kezdeni, ha majd egyszer eljut oda valaki.