Patrik ex írta: Szép írás, bár most akkor tisztázni kellene hogy tulajdonképpen, a találatok által vagy a legénység által sülyedt el a Bismarck.
Azt viszont furának találom hogy az angolok kevés túlélőt mentettek ki tengeralattjáró veszéjre hivatkozva. Gondoljátok hogy bármelyik kapitány megtorpedozott volna mondjuk egy britt rombolót aki épp német tengerészeket ment ki?
Az a baj, hogy mi a mai kor szemével nézünk vissza, egy másik korban bekövetkezett jelenségre: Kimentés
A haditengerészetet az Urak fegyvernemének képzeljük, pedig azon kívül, hogy a fehér/kék ruha jobban néz ki, kevés különbség van a vízi és a szárazföldi alakulatok hozzáállása között.
A XIX. századig a vesztes fél katonáival maximum annyiban foglalkozott a győztes, hogy próbálta azokat mihamarabb likvidálni. 1, Nehogy összegyűjtve a vesztes újra támadjon. (Ezért került például sok magyar katona a Napóleoni háborúk fogságából az Afrikai rabszolgakereskedőkhöz {bár volt valami anyagi vonzata is Napsi számára, de ez elhanyagolható…}). És legyen itt hajós esemény is bármelyik armada (Spanyoltól a Mongolokig {ők kétszer játszották el}) szenvedett hajótörést, a megmenekülteket a parton kivégezték. Meg, hát ugyebár, a történelemben nem egyszer „szedte össze magát” egy legyőzött sereg. Hányszor játszottuk ezt el Európában honfoglalás környékén… 2, Még ha újratámadni nem is tudott a vesztes fél, azért fegyveres embereket hagyni az adott térségben nem volt célszerű, mert ezek még, ha a legelőkelőbb úriemberek is, előbb-utóbb éhezés miatt használták „szerszámaikat” a területen lévő lakosság ellenében. (Hú, de finoman fogalmaztam, és akkor még nem is beszéltünk az erőszakról…)
Érdekes (számunkra érdekes, de voltak, akik nem annyira élvezték), hogy ha nem volt rá szükség, akkor a tömegmészárlásokat kerülték a katonai vezetők. Tehát ha a természet elvégezte az illető likvidálását, akkor inkább ráhagyták, sem mint saját sereget kitettek volna pusztításnak. Az oroszok csinálták meg, hogy a Napóleon Moszkvai látogatásán lemaradt franciáktól elvették a fegyverét, (és gyakran a ruháját is) majd magára hagyták, az orosz télben… Nos, ugye ezt az elméletet egy kapitány mért ne alkalmazza? Mikor tudja, hogy egy csatahajó épül vagy 2-3 évig, de hadrafoghatóságának maximumát, azt az átvételtől számított újabb 2-3 éve után éri csak el, az emberek kiképzése révén.
Hajós körökbe ez az ellenfél megmentősdi, kicsit lassabban került be. Ennek szerintem főleg technikai, biológiai okai vannak. 1. Az ellátás a hajókon eléggé szűkös (mind ruházatban, mind élelemben, és édesvízből sem tengtek túl a hajók). 2. A hely ahová lehetne tenni az hadifoglyokat, az nagyon minimális. Tervezés szempontjából annyira kihasználtak voltak/vannak a hadihajók, hogy erre nem készítettek helységet. (Cirkálókon, csatahajókon van zárka, de az is csak 1-5 emberre.) Tudom, tudom, egy-egy üres raktárt meg lehetett volna nyitni, de az se tökéletes. Hiszem ide/innen valahogy el kell vezetni a foglyot, netán illemhelységet kell biztosítani neki… Persze a foglyok is eltévedhetnek a fedélzeten… Nem könnyű egy foglyokat szállító hadihajó tisztjének lenni.
És azért ne feledjük, hogy fordított esetben mi volt a helyzet: Sajnos én nem rendelkezem olyan írással, ami azt mutatta volna, hogy HMS Glorious elsüllyesztésénél a németek bárkit is megmentettek volna.
Az angol admirális, amikor elsüllyesztették a Bismarck-ot, kiadta parancsot pár hajónak, hogy mentsék meg, aki menthető. Egy adott hajó (nem emlékszem a nevére) kapitánya teljesítette a parancsot, de amikor már „megtelt” a hajó (százegynéhány német tengerész) távozott a helyszínről (2093 szolgáltak a Bismarck-on). A többi hajó, aki nem annyira siettet a mentéssel, a távozást is úgy értelmezték, hogy oka volt, ezért ők is továbbálltak. Ez utóbbiakat már érheti kritika. Mért nem tudták megtenni, azt, amit a másik. De azért lehet, könnyen elképzelhetőnek tartom, hogy én is így cselekedtem volna a helyükben.
Ha jól tudom csak 3 rombolót küldtek oda. De ez magyarázható azzal, hogy a nagyobb hajókban lévő technikát nem akarták „reklámozni”. Meg csata utáni pillanatokban legtöbb hajón a kárfelmérés zajlik, nem is alaptalanul, mert lehetnek olyan sérülések a hajon, ami a hajó vesztét okozzák. Például a Bismarck üzemanyag tartályát is eltalálták a Hood-dal való küzdelembe, és ennek késői orvoslása okozta, hogy rövidebb úton kellett haza hajóznia, ahol megtámadták az Ark Royalról felszálló repülők.
Jellemző az egész gondolkozásra, és hozzáállásra, hogy csak a segítséget nyújtó kapitányt vették elő hajótöröttek nem segítésének vádjával. (Bár őt sem ítélték el, de nem hiszem, hogy a karrierjének jót tett az ügy.)
Félre értés ne essék, nem felmenteni akarom az angolokat. De nem is hibáztatom e miatt őket. Ez egyszerűen az adott korban alkalmazott hozzáállás volt. Akarom mondani, van is. És ez a hadviselésnek, még ha büntetik is, a velejárója marad, amíg ember az ember…