Az S.M.S. Szent István elsüllyesztése

Újabb cikksorozatunk a Napi Történelmi Forrás blog egyes cikket veszi át és osztja meg Veletek is, természetesen a Szerkesztő, Balogh-Ebner Márton támogatásával, engedélyével és hozzájárulásával.

A Napi Történelmi Forrás blog szerkesztői, szerzői történészek, levéltárosok, nyelvészek; minden hétköznap egy forrást mutatnak be. Visszaemlékezések, naplók, jegyzőkönyvek, fényképek, képeslapok ugyanúgy középpontba kerülhetnek egy korszak, esemény leírásánál, mint filmfelvételek vagy hanganyagok.


Az S.M.S. Szent István elsüllyesztése

A Szent István csatahajót 1918. június 10-én, első komolyabb bevetésén, Premuda közelében az olasz MAS-15 és MAS-21 torpedóvető motorcsónakok torpedókkal elsüllyesztették. Az 1087 fős legénységből 4 tiszt és 85 matróz vesztette életét. Az olasz egység parancsnoka, Luigi Rizzo korvettkapitány jelentésében így írta le az esetet:

"Elhatároztam, hogy a lehető legközelebbről támadok, ezért az első csatahajó jobboldalán haladó két romboló között hajóztam át. A tőlem balra eső romboló kikerülése érdekében a sebességemet 9 csomóról, 12 csomóra növeltem.

Sikerült 100 méterrel a két romboló alkotta biztosítási vonalon belülre kerülnöm úgy, hogy nem fedeztek fel. Innen, 300 m-es távolságból kilőttem mindkét torpedómat az első nagy hajóra A jobboldali torpedómat az 1. és a 2. kémény közé, a baloldalit pedig balra a tat felé a második kémény mögé. Két fekete vízoszlop tört a magasba. A torpedók másfél méter mélységre voltak beállítva. A csatahajó nem tett kitérő manővert."

A hajó megmentésére tett kísérletekről Heinrich Seitz, a csathajó kapitánya így írt jelentésében:

"A lékponyvákkal való munkálatokat nagymértékben megnehezítette a hajó dőlése, valamint az, hogy fennakadtak a lengéscsillapító hosszbordán. Még fáradtságosabb volt a vízmentes rekeszek ajtajainak lezárása. Ez a munka a dőlés és a hajó konstrukciója miatt hosszú időt vett igénybe, de azért befejeződött, mielőtt a víz elérte volna az ajtók alsó széleit. Ezek után vízbetörést észleltünk az V. és a IX. lőszerkamrákban, majd a jobboldali lövegfolyosón. Sok varraton, így a turbinatérben is, víz szivárgott át. Függőágyak és egyéb holmik segítségével itt is megpróbáltunk úrrá lenni a helyzeten. (...) A dőlés egyre nagyobb lett, a jobboldali védfedélzet már a víz alá került. Reich sorhajóhadnagyot a fedélzetre küldtem, hogy sorakoztassa fel a legénységet és intézkedjen a hajóelhagyásra. A felső parancsnoki hídon rajtam kívül - már ahogy azt megfigyelhettem - Masjon sorhajókapitány, Niemann fregatthadnagy, néhány kormányos és a fényszórókezelő legénység maradt. 06.05-kor a SZENT ISTVÁN felborult és 7 perccel később a gerince is eltűnt a víz alatt. Pozíció. kb. 44°16' É. / 14°13' K."

Bánsági Andor: A SZENT ISTVÁN csatahajó elsüllyedése dokumentumok tükrében Hajózástörténeti Közlemények 2008/2. http://www.kriegsmarine.hu/hk/ba00802f.html#20

A Szent István volt az egyik első hadihajó, amelynek pusztulását filmen is rögzítették:

{youtubegalleryid=61,3}

A lövegtornyok elforgatásával és a személyzet bal oldalra vezénylésével igyekeztek meggátolni vagy lassítani a jobbra dőlést, sikertelenül.

Olasz festmény a sikeres akcióról


Szerző: GYÖRGY SÁNDOR

NAPI TÖRTÉNELMI FORRÁS blog

Fórum hozzászólások

  • Nincs üzenet

Please publish modules in offcanvas position.

Ez a weboldal sütiket használ annak biztosítására, hogy Ön a lehető legjobb élményben részesüljön oldalunkon.