Kongo - Elemzés

A hajó története

A KONGO, a Japán Császári haditengerészet egyik fontos hadihajója volt az I. és a II. Világháború idején. Nevét az OSAKA-tól, körülbelül 50 kilométerre délre fekvő, Kongo hegyről kapta. A név jelentése: Elpusztíthatatlan.

Építése

A KONGO volt az ez első csatacirkáló a Japán Császári flotta új, KONGO hajóosztályában, melynek egyben névadó hajója is lett. Tervezése a brit hajómérnök, George Thurston nevéhez fűződik. A hajó építését 1910-ben rendelte meg a Japán Birodalom és építése 1911. január 17-én kezdődött meg az angliai Vickers Hajóépítő cég, Barrow-in-Furness-i hajógyárában. 1912. májusi vízre bocsátása után átkerült az angliai Portsmouth-ba, ahol felszerelték a hajó felépítményét, lövegeit és meghajtó rendszerét. Az építés 1913. április 16-án fejeződött be. Egyben Ő volt az utolsó japán csatahajó, mely nem az anyaországban került megépítésre.

Kongo a rajzasztalon és a szárazdokkban

Fegyverzet

A KONGO fő fegyverzetét 8 db, 360 mm-es (14 inches) tengerészeti löveg képezte, melyek négy toronyba párosával elrendezve helyezkedtek el. A hajó főlövegei, mind nagy robbanó erejű HE, mind páncéltörő AP lövedékeket képesek voltak tüzelni akár 35,5 km-es (38 770 yard) távolságra is, két lövés per perces tüzelési sebességgel.  A KONGO és testvérhajói voltak a világ első hadihajói, melyek 360 mm-es lövegekkel lettek felszerelve. Az ágyúk lőszer-javadalmazása 90 lövedék volt, ágyúcsöveinek élettartama pedig hozzávetőlegesen 250-280 lövés volt.

A hajó másodlagos fegyverzetét eredetileg 16 db 150 mm-es (6 inch) löveg, 8 db 76 mm-es (3 inch) löveg és 8 db 530 mm-es torpedóvető cső képezte. A 150 mm-es lövegek tűzsebessége, 5-6 lövés per perc volt, ágyúcsöveinek élettartama pedig 500 lövés volt. Ezek az ágyúk, képesek voltak mind felszíni, mind légi célok elleni lövedékek tüzelésére, bár az ágyúk elhelyezése miatt a légi célok leküzdése legtöbbször kivitelezhetetlen volt.

A hajó második nagyobb felújítása során a régi 76 mm-es ágyúk eltávolításra kerültek és helyükre 8 db 130 mm-es (5 inch), kettős célú ágyúk kerültek felszerelésre. Tűzgyorsaságuk 8-14 lövés/perc volt, míg az ágyúcsövek élettartama nagyjából 800-1500 lövésben volt limitálva.

A 130 mm-es (5 inch) ágyúk voltak a KONGO-n a legtöbb féle lövedékkel ellátva. Tüzelhettek légvédelmi, felszíni hajók elleni és világító lövedékeket is. A hajó fel volt még szerelve nagyszámú 25 mm-es (1 inch) légvédelmi gépfegyverekkel is. 1944 októberére, a KONGO másodlagos fegyverzete átépítésre került melynek során felszerelésre került 8 db 150 mm-es (6 inch), 8 db 130 mm-es (5 inch) és 122 db Type96-os gyorstüzelő légvédelmi ágyú.

Szolgálati idő

Hivatalos szolgálatba lépése után, 1914. októberében az Első Csatahajó különítménybe osztották be. Testvérhajójával a HIEI-jel, a kínai partok mentén segítette a japán erőket a Tsingtao ostrománál. Egy évvel később, 1915. októberében szintén a HIEI-jel karöltve, egy lőgyakorlaton vett részt, amikor is az 1905-ben az Orosz-Japán háborúban elkobzott Imperator Nikolai 1-et, mint gyakorló célt süllyesztették el. A háború további részében a hajó, a Kínai partoknál teljesített szolgálatot. 

1923. áprilisában a KONGO volt az a hajó, mely Hirohito császárt szállította hivatalos látogatásra, a japán által megszállt Taiwan-ra.

1924. novemberében a hajó Yokusoka-ba ment, ahol különböző módosításokon esett át. Javítottak a fő fegyverzet emelkedési szögén és a hajó tűzvezető rendszerén.

1927-ben egy újabb, nagyobb átalakítás következett. Ennek keretében átépítésre került a parancsnoki torony, ekkor megkapta a japán hajókra oly jellemző, pagodaszerű kialakítást.

1928-ban szintén egy kisebb átalakításon esett át a hajó. Ekkor a kormányszerkezeten végezték el a szükséges fejlesztéseket. 

1929-ben aztán elérkezett az idő a KONGO első nagy felújításra. A washingtoni flottaszerződés korlátozásai miatt, a Japán Haditengerészet úgy döntött, hogy végrehajt a hajón egy kiterjedt modernizációt. Az elkövetkezendő két év folyamán megerősítésre került a hajó fő páncélzata. A gépházak környékén továbbá a törzs teljes hosszában is megerősítették a torpedók elleni védelmet (anti-torpedo bulges). Elhelyezésre került a hajón 3 db Type 90 Model 0-s hidroplán is, annak ellenére, hogy a hajó nem lett felszerelve repülőgép indító katapulttal. A felújítás során a régi 36 db kazánt 16 db teljesen újra cserélték és vele együtt a hajó megkapta a Brown-Curtis közvetlen hajtású gőzturbinákat is. Eltávolításra került ez elülső kémény, de ezzel együtt a második kémény meg is lett nagyobbítva. Ezen változtatásoknak köszönhetően a hajó képes volt elérni a 29 csomós csúcssebességet.

A változtatásoknak köszönhetően 1931. márciusában a hajó új besorolást kapott, így csatacirkálóból, csatahajóvá minősítették át.

Az első nagy felújítás előtt

1931-ben Mandzsúria japán megszállását követően a KONGO-t átvezényelték az Első Csatahajó különítményhez és kinevezték az Összevont Flotta zászlós hajójává.

1932. januárjában felszerelésre kerültek további távolságmérők és keresőlámpák a parancsnoki toronyra.

1933-ban aztán a két hátsó lövegtorony közé, felszerelésre került a repülőgépek indításához szükséges katapult rendszer is.

A Kongo testvérhajója a HARUNA a második nagy felújítást követő tengeri próbán. A Kongo nagyban hasonlított hozzá.

A második nagy felújításra 1935. során került sor a Yokoshuka-i szárazdokkban. A modernizálás folyamán az addigra megöregedett 16 db kazánt 11 db új olajtüzelésű Kampon kazánra cserélték, illetve a hajó új gőzturbinákat is kapott. Felújításra került továbbá a parancsnoki híd is. Felszereltek egy katapult rendszer is, a három Nakajima E8N vagy Kawanishi E7K felderítő repülők számára. A KONGO páncélzata ismét egy kiterjedt megerősítésen ment keresztül. A változtatások érintették a fő övpáncélzatot is, a lövegtornyok páncélozottságát, a fedélzet páncélvédettségét, illetve a lőszerraktárak páncélzatát. A felújításokkal 1937. januárjában végeztek a szakemberek. 

A tovább növelt végsebességnek és az elvégzett átalakításnak köszönhetően, a KONGO képessé vált a gyorsan növekvő japán repülőgép-hordozó flotta támogatására és kísérői feladatainak ellátására. Ezért a hajó újabb besorolást kapott, mégpedig a hangzatos gyors csatahajóvá (fast battleship) avanzsált.

A II. Sino-Japán háború folyamán, melyet a Japán Birodalom vívott a Kínai köztársasággal 1937 és 1945 között, a KONGO újból a kínai partok mentén teljesített szolgálatot egészen 1941-ig, amikor átvezényelték a Harmadik Flotta parancsnoksága alá. 

Az 1942-es év volt a legmozgalmasabb a hajó életében. 1942 folyamán a Déli Csapásmérő Flotta tagjaként részt vett a Szingapúr elleni háborúban. Segítette többek között, 1942-ben a japán partraszállást Malajziában és a Holland Kelet-Indiákon (mostani nevén Indonézia). Részt vett a Java elleni offenzívában és lövegeivel bombázta a Karácson-szigeteket. Ezután csatlakozott a Srí Lankát támadó különítményhez. A brit nehézcirkálók, a HMS Dorsetshire és az HMS Cornwall 1942. áprilisi elpusztítását követően, a KONGO visszatért a Saseboi dokkba, ahol kicserélték a hajó légvédelmi fegyverzetét.   

1942. május 27-én a KONGO-t és a HIEI-t négy nehézcirkálóval, az Atago-val, a Chokai-jal, a Myoko-val és a Haguro-val egyetemben bevetették a Midway-i csatában, Nobutake Kondo Admirális inváziós erőinek tagjaként. A csúfos vereséget követően, Kondo admirális megmaradt erőit - így a KONGO-t is - visszarendelték Japánba.

1942. júliusában kinevezték az újraszervezett Harmadik Csatahajó különítmény zászlós hajójává. A következő hónapok során a hajót felszerelték felszíni keresőradarral és új távolságmérőkkel. 

1942. szeptemberében a KONGO újra tengerre szállt testvérhajói, a HIEI, a KIRISHIMA és a HARUNA oldalán és három hordozóval, valamint számos kisebb hadihajóval együtt céljuk az volt, hogy lecsapjanak az Amerikai tengerészgyalogosokra a Salamon-szigeteki Guadalcanal partjainál.

1942. októberében Yamamoto admirális, a guadalcanali japán erők megerősítését szolgáló konvoj védelmezése érdekében a KONGO-t és a HARUNA-t egy könnyűcirkáló és kilenc romboló kíséretében az amerikai Henderson Légibázis bombázására vezényelte. Az akció során hozzávetőlegesen 15 km távolságból 970 nagy robbanóerejű HE lövedéket lőttek ki, melyek súlyosan megrongálták a támaszpont mindkét kifutópályáját, elpusztították az üzemanyag tartalékokat és elpusztítottak vagy megrongáltak számos repülőt. Ez volt a legeredményesebb japán csatahajó támadás a háború alatt.

A Guadalcanali hadjárat későbbi szakaszában a KONGO-t négy TBF Avenger torpedóbombázó támadta meg, de a hajó találat nélkül megúszta az incidenst. Később a KONGO elvesztette két testvérhajóját a HIEI-t és a KIRISHIMA-t is ebben a csatában.

KONGO támadás alatt a Fülöp szigeteki tengeri csatában

1943 folyamán, mely év a KONGO számára nagyobb összetűzésektől mentesen telt, megfordult a Pápua Új-Guinea - Guam - Marshall-szigetek háromszögben fekvő, TRUK lagúnában, a Hiroshimához közel fekvő, Kure tengerészeti bázison, és a Nagasakinál fekvő Sasebo tengerészeti bázison. Számos alkalommal bevetették válaszlépesként az amerikai repülőgép-hordozókról indított bombatámadásokra, melyek célpontjai az elszórt japán bázisok voltak szerte a Csendes-óceánon. 

Az 1944-es év a KONGO számára egy apró felújítással kezdődött, aminek keretében a légvédelmét erősítették meg. 1944 elején részt vett a 2. Fülöp szigeteki tengeri csatában (vagy újabb nevén a Layte-öbölbeli csatában), melyet az amerikaiak, a „Nagy Marianai pulykavadászat”- ként emlegetnek.

A KONGO-t végül 1944. november 21-én érte utol a vég. A NAGATO, a YAMATO és az Első Flotta megmaradt tagjaival, a KONGO a Taiwan-szorosban haladt, amikor nem sokkal éjfél után, az amerikai USS Sealion tengeralattjáró radarja felfedezte őket. A Sealion számos torpedót indított, melyből kettő el is találta a KONGO bal oldalát (ugyan abból a sorozatból egy pedig elsüllyesztette az URAKAZE rombolót, teljes legénységével együtt). A torpedók találatainak következtében a hajó két kazánterme megtelt vízzel, minek következtében bár a hajó mozgásképes maradt, sebessége 16 csomóra csökkent. Később a hajó sebessége tovább csökkent 11 csomóra, ezért kiválva a flottából a HAMAKAZE és ISOKAZE rombolók kíséretében a taiwani Keelung kikötője felé vette az irányt. 15 perccel később a hajó erősen megdőlt és elkezdett süllyedni. Süllyedés közben az egyik fő lőszerraktárban bekövetkező robbanás a hajót kettétörte, amely így nagyon gyorsan elsüllyedt, hullámsírba rántva 1200 tengerészt, a Harmadik Csatahajó különítmény parancsnokát, valamint a hajó kapitányát. A 237 túlélőt a kísérő rombolók mentették ki.

A KONGO volt az egyetlen japán csatahajó és egyben a történelem utolsó csatahajója is, melyet tengeralattjáró süllyesztett el.

A KONGO nem megerősített információk szerint Keelungtól 55 tengerészeti mérföldre észak-nyugatra fekszik 110 m (350 láb) mélységben.

Forrás: Angol Wikipedia

KONGO a WoWs-ban

Az alább olvasható elemzés elkészültekkor a játék a 0.5.1.3-as verziónál tart, ezért az ebben illetve a korábbi verziókban szerzett tapasztalatok adják az írás alapját. 

A KONGO a World of Warships-ben tier V-ös csatahajó besorolást kapott a japán ágban. A játék MM-jét figyelembe véve, tier III-VII-es csatahajókkal fogunk találkozni, úgy mint a japán KAWACHI, MYOGI, FUSO és NAGATO illetve az amerikai SOUTH CAROLINA, WYOMING, NEW YORK, NEW MEXICO és COLORADO. A későbbiekben a lista remélhetőleg bővülni fog más nemzetek csatahajóival is, de a játék mai állapota alapján Ők jelentik a KONGO fő konkurenseit. Közülük is leggyakrabban talán a tier IV-VI-os csatahajókkal kell majd megküzdenünk, így ők adják az összehasonlítások alapját.

Paraméterek

A hajó, alaphelyzetben 49.500 HP-val rendelkezik, ami több mint a szintén V-ös New York 42.600 HP-ja (MYOGI: 42.800, WYOMING: 41.500, FUSO: 44.900, NEW MEXICO: 48.200).

Páncélzat

Páncélzatát tekintve a hajó 19-203 mm-es páncélzattal bír, ami kicsit elmarad a vetélytárs NEW YORK mögött. Összességében azért a páncélzata kielégítő. Alacsonyabb szintű csatahajók és egy szinttel magasabb VI-os cirkálók ellen is megfelelő védelmet nyújt, de sajnos a saját szintjén a csatahajókkal szemben picit már érezhető a vékonyabb páncélzat. Ezért az oldalunkat lehetőleg ne mutassuk az ellenfél csatahajóinak, mert könnyen elveszíthetjük életünk nagy részét. Magasabb szinten pedig tovább romlik a helyzet. Természetesen ezt is lehet kompenzálni, de ezt majd kicsit később.

  • Citadella: 19-203 mm
  • Felépítmény: 152-152 mm
  • Törzs egyéb helyei: 25-76 mm
  • Fedélzet: 19-38 mm

A száraz adatokból látható, hogy a fedélzet páncélzata a legvékonyabb a hajón. Ennek negatív hatását leginkább a nagyobb távolságból történő adok–kapok szituációknál érezhetjük, amikor a lövedékek magas röppályájából adódóan a becsapódási szög olyan nagy, hogy biztonsággal átüthetik a fedélzetet és könnyen okozhatnak sérülést a hajó citadellájában. Persze ilyen tűzpárbajokra leginkább magasabb osztályú csatahajók - vagy egy másik KONGO - ellen kerülhet sor, ahol a hajók rendelkeznek elegendő lő távval ehhez. Ezért ezen helyzetek előfordulásának minimalizálására javasolt a folyamatos manőverezés.

Érdemes megemlíteni, hogy a KONGO nem túl hajlamos a modulsebzésekre, így nem fenyeget az a veszély hogy lépten-nyomon elveszítünk majd egy-egy modult. Szerencsére a lövegtornyok sem túl érzékenyek, bár náluk azért könnyebben összejöhet egy-egy kritikus találat.

Fő fegyverzet

A KONGO fő fegyverzetét, 8 db 356 mm-es löveg adja. Ezek 4 toronyban vannak elosztva, tornyonként 2-2 löveggel. Az 1. és a 2. lövegtorony a pagoda/parancsnoki torony előtt, a 3. torony közvetlenül a 2. kémény mögött, míg a 4. torony a hajó tatfedélzetén kapott helyet. Ebből az következik, hogy az 1. és 2. torony előre, a 3. és 4. torony lövegei pedig hátrafelé képesek tüzelni.

Az ágyúk alaphelyzetben 19,3 km-re lőnek, ami előnyt biztosít a vetélytársakhoz képest. Percenként 1,8 lövésre vagyunk képesek, vagyis az újratöltési idő 33 mp, ami megegyezik a NEW YORK újratöltési idejével, viszont 3 másodperccel hosszabb, mint az utód FUSO esetében. A lövedékek szórása 207 méter, ami sajnos a vetélytársakénál kisebb pontosságot eredményez, minek következtében a nagyobb távolságra lévő célpontok eltalálása nem mindig egyszerű feladat vele.

A tornyok fordulékonyságáról elmondható, hogy 64,3 mp alatt fordulnak 180°-ot, ami picit rosszabb érték a többi hasonló csatahajóhoz képest. Kitéríthetőségük viszont jó. Amennyiben össztüzet (salvo-t) akarunk zúdítani az ellenfélre úgy, hogy közben minimális profilt mutatunk a hajó oldalából, szinte alig kell elfordulnunk a testtel és már küldhetjük is az áldást az ellen nyakába/oldalába. 

Mint minden más hajónál ebben a játékban, a KONGO-nál is, kétféle lövedéket tüzelhetünk az ágyúkkal. Az AP (páncéltörő) lövedék 10.000 HP maximális sebzést képes okozni a célpontnak és elegendően nagy átütőerővel rendelkezik, hogy akár egy szinttel nagyobb csatahajónak a citadelláját is biztonsággal átüsse. Magasabb szinten ehhez már jobban kell tudni célozni és sokkal közelebb kell lennie az ideálishoz a lövedék becsapódási szögének hogy ez megtörténjen, de nem lehetetlen. Kellően hatásos még szinte bármilyen szintű cirkáló illetve anyahajó ellen is.

A másik lövedék típus a HE (nagy robbanó erejű) lövedék. Ennek a maximális sebzése 5.700 HP és 25%-os valószínűséggel okoz tüzet becsapódáskor. Ezt a lövedéktípust főleg magasabb szintű csatahajók ellen érdemes használni, ahol az AP nagy valószínűséggel már kevésbe hatásos a vastagabb páncélzat miatt (én személy szerint olyan esetekben szoktam még használni, mikor egy olyan célpontra kell lőni, ami előszeretettel mutatja a frontját vagy a fenekét, pl. okosan támadó cirkáló). Emellett a HE sokkal hatásosabb a rombolók ellen is az AP-nál, lévén nekik nincs citadellájuk és vastag páncélzatuk, amely aktiválhatná az AP belső töltetét (egyszerűen keresztül megy rajtuk az AP lövedék, minimálisat sebezve ezáltal). A HE-t használhatjuk anyahajók ellen is, ha az a célunk, hogy ne tudja bevetni a repülőit (a tűz miatt).

Másodlagos fegyverzet

A KONGO alapkiépítésben kétféle másodlagos löveggel van felszerelve. Az egyik egy 152 mm-es löveg, melyből 16 db található a hajón. Tűzgyorsasága 6 lövés percenként, 4 km-es lőtávolsággal. AP lövedékeket tüzel, melyek 2.900 HP maximális sebzést képesek okozni.

A másik löveg típus a 76.2 mm-es, melyből 4 db van a hajón. Tűzgyorsasága ennek a lövegnek 17,1 lövés percenként, szintén 4 km-s lőtávolsággal. A 152 mm-esekkel ellentétben ezek a lövegek HE lövedékeket tüzelnek és 1.300 HP sebzést okoznak, miközben 5%-os valószínűséggel okoznak tüzet a célponton.

Meg kell jegyeznünk, hogy ezek a lövegek csak felszíni célok leküzdésére használatosak. Kis lő távjuk miatt, szinte csak a közvetlen közeli célokra nyitnak tüzet, így leginkább egy közel merészkedő cirkáló vagy romboló fogja megérezni áldásos hatásukat. Én személy szerint nem tarom őket olyan pontosnak, hogy biztonsággal számíthassak a támogatásukra, ezért igyekszem kerülni azokat a szituációkat, amikor kihasználhatom áldásos tevékenységüket, mivel addigra a hajóm túlélési esélyei általában erősen konvergálnak a 0-hoz. Persze volt már, hogy azok mentettek meg, de nem jellemző...

Légvédelem

A hajó alapkiépítésben is rendelkezik némi légvédelemmel, melyet 4 darab 76,2 mm-es löveg szolgáltat. 12 HP-s sebzést képesek okozni a maximum 2 km-re lévő repülőgépeknek. Mint látható a lövegek számából és a lőtávolságukból, nem lesz túl nagy elrettentő hatásuk a hordozók repülői számára. Ezáltal egy újabb okot kapunk arra, hogy ha lehet, csapatban mozogjunk más hajókkal.

Mozgékonyság

Amikor megvásároljuk a KONGO-t, alaphelyzetben egy 75.000 lóerős meghajtás gondoskodik a hajó mozgatásáról, mellyel 24,9 csomós sebességre képes. Ez a - többi, már említett csatahajóhoz képest - magasabb végsebesség, mindenféleképpen a hajó egyik előnye.  És ez még csak a kezdet, hol vannak még a fejlesztések?! No de, ne rohanjunk ennyire előre! Mindent csak a maga idejében.

Fordulékonyságát tekintve, az alap KONGO átlagosan jól fordul. Fordulási sugara 770 méter, ami az egyik legnagyobb érték a konkurens hajók csoportjában, a kormánylapát átfordulási ideje viszont csak 17,2 mp, ami jobb mint amerikai társaiénál. Az agilis lapátnak köszönhetően kellő eséllyel fogunk tudni kifordulni a torpedók elől. Persze ehhez azért nem árt némi gyakorlás és legfőképp egy nem túl profi torpedóvető ellenfél.

Észlelhetőség

Még mindig az alap hajónál maradva, egy fontos területet kell megemlíteni, ez pedig nem más mint a hajó rejtőzködő képessége. Na azért nem kell mindjárt klingoni álcázási technikára gondolni, lévén egy WWII csatahajóról van szó.

A KONGO a vízfelszínen 16,2 km-ről vehető észre. Mint látható, a lőtávolság még alaphelyzetben is több mint 3 km-rel nagyobb, mint a hajó észlelhetősége. Aki egy kicsit ügyes (és szerencséje is van), az ennek előnyeit a maga hasznára fordíthatja a csatákban. A levegőből való észlelhetőség 11,7 km, ami az esetek nagy százalékában sajnos elegendően nagy ahhoz, hogy az ellenséges repülők könnyen kiszúrjanak minket a pálya bármely pontján.

Fejlesztések

Miután birtokba vettük új hajónkat és csatáról csatára haladva gyűlik az XP illetve a dublon, lehetőségünk nyílik a hajó továbbfejlesztésére. Három területen fejleszthetjük a KONGO-t: törzs, tűzvezető rendszer és meghajtás.

Meghajtás

Az alap 75.000 lóerős meghajtó rendszert továbbfejleszthetjük egy 136.000 lóerős rendszerré. Ettől a KONGO 30 csomós csúcssebességre lesz képes, amelytől egyértelműen a játék egyik leggyorsabb csatahajója válik belőle. A gyorsaság előnyei pedig egyértelműen megmutatkoznak számos szituációban a játék során. Ezzel az adottsággal a KONGO képes lesz olyan dolgokra, mint például az ellenfél üldözése vagy az ellenféltől való rugalmas elszakadás/meglépés. Kihasználhatjuk ezt akkor is, amikor a pálya más pontján kezd veszélyessé válni a helyzet és elkélne oda a nagyobb kaliberű tűztámogatás.

Sok játékos ezen a szinten még nem rendelkezik nagy tapasztalattal a különböző hajókkal illetve a KONGO-val kapcsolatban, így sok esetben ez a kiemelkedő sebesség igencsak megnehezíti a pontos találatot számukra, ami nekünk viszont egyértelműen előny.

Tűzvezető rendszer

Következő fejlesztés a tűzvezető rendszeren végezhető el. Ennek hatására a KONGO lőtávolsága 21,2 km-re növekszik, szórása viszont 207 m-ről 220 m-re nő. Ez a lő táv már szintén előnyt biztosít a KONGO-nak a többi csatahajóval szemben, mivel azon legtöbbjének esélye sincs visszalőni ilyen távolságból. Bár megoszlanak a játékosok véleményei a nagy távolságból történő tüzelést illetően, én úgy gondolom, hogy még a megnövelt szórás ellenére is ez a hatalmas lő táv hordoz magában annyi pluszt, hogy érdemes legyen kihasználni. 

Törzs

Az utolsó és talán a legtöbb részletet érintő fejlesztési terület a törzset érinti. Ezt két lépcsőben is fejleszthetjük, valamint ezek fejlesztése által juthatunk a következő szintű csatahajóhoz, a FUSO-hoz. 

A „B” test

Az első fejlesztéssel eljuthatunk a „B” hajótesthez, mely a következő javításokat hozza a KONGO számára.

Először is a legszembetűnőbb változást a parancsnoki torony kialakításában érhetjük tetten. Ekkor ugyanis a hajó megkapja a japán hajókra oly jellemző pagodaszerű kialakítást. Ez a fontos változás érinti a páncélzatot is. A páncélzat bizonyos mértékű megerősítése tovább növeli a hajó túlélési esélyeit. A fejlesztésnek köszönhetően a citadella minimális páncélzatának vastagsága 19 mm-ről 102 mm-re nő, illetve a hajó eddigi leggyengébb része, a fedélzet is megerősítést kap (19-38 mm-ről 38-120 mm-re nő a páncélozottság). Ezáltal a fedélzet jobban ellenáll a távolabbról, nagy ívben érkező lövedékeknek. Továbbá nem elhanyagolhatóan kapunk még 4.600 HP-t is, így a KONGO-nk már 54.100 HP-val indulhat majd csatába.

A következő, említésre méltó változás a főlövegeket érinti, ugyanis minimálisan bár, de növekszik a tűzsebességük. A lövegek újratöltési ideje 33 mp-ről 31,5 mp-re javul, valamint a tornyok fordulási sebessége is lecsökken 64,3 mp-ről 60 mp-re.

A fejlesztés által a másodlagos lövegek kialakításában is történik változás. A 152 mm-es lövegek száma 16 db-ról 14 db-ra csökken, illetve a 76,2 mm-eseket felváltják a 127 mm-esek, melyekből szintén 4 db kerül elhelyezésre. Tűzsebességük 12 lövés percenként és szintén HE lövedékeket tüzelnek 2.900 HP sebzéssel, melyek 8%-os valószínűséggel okoznak tüzet a célponton.

A légvédelmi rendszer is átalakításon esik át a fejlesztésnek köszönhetően. A 76,2 mm-eseket leváltják a 127 mm-es lövegek, melyekből dupla annyi, vagyis 8 db kerül a hajóra, 2-es csoportokban. Ezek lőtávolsága már eléri az 5 km-t és 24 HP sebzést képesek okozni a repülőkben. Felhelyezésre kerül továbbá 24 db 13,2 mm-es légvédelmi géppuska is, 2-es csoportokban. Ezeknek a fegyvereknek 2,1 km a hatótávolságuk és 36 HP sebzést okoznak. A változtatásoknak köszönhetően, a KONGO nem túl izmos légvédelme valamelyest megerősítésre kerül. Természetesen ettől még a hajó nem lesz egy úszó légvédelmi bázis, de azért ez már bőven több mint a semmi.

Utolsó előtti és talán az egyik legfontosabb változás a kormánylapátot érinti, aminek átfordulási ideje lényegesen lecsökken a fejlesztés által, szám szerint 17,2 mp-ről, 13,8 mp-re. Mint azt mindenki tudja, egy csatahajó számára olykor élet-halál kérdése, hogy milyen gyorsan tud reagálni a felbukkanó torpedókra. Ez az eddig sem rossz paraméter most még tovább javul, minek hála egyértelműen megnövekszik a KONGO túlélési esélye.

Utolsóként érdemes megjegyezni, hogy ezzel a fejlesztéssel a KONGO kap egy felderítő repülőt, melyet használva átmenetileg tovább növelhetjük a lőtávolságot. Ilyenkor megváltozik a nézőpont is és feljebbről, magasabb szögből látjuk a tájat. Esetenként ezzel a nézettel célba vehetünk olyan hajókat is, melyekre egy útban lévő tereptárgy miatt nincs közvetlen vagy biztos rálátásunk a hagyományos módon. 

Én a hajó túlélését egy torpedótámadásnál úgy tudom még tovább javítani, hogy kihasználom és felhasználom a nagy sebesség miatt szükséges nagyobb előretartás szükségességét. Vagyis, amikor felbukkannak a torpedók, a viszonylag nagy sebességről (amellyel haladok) teljes oldalfordulat mellett hátramenetbe kapcsolok és így sokkal nagyobb eséllyel tudom elkerülni a dögvészt. Mint korábban említettem, ehhez azért nem árt némi gyakorlás és legfőképp egy nem túl profi torpedóvető ellenfél.

A „C” test

A törzs további fejlesztésével eljuthatunk a „C” hajótörzshöz, mely újabb változtatásokat eszközöl a hajón. A legfőbb változás megint csak a fő ágyúkat és tornyokat érinti. A lövegek tűzsebessége tovább nő, s így már eléri a percenkénti 2 lövést, vagyis a 30 mp-es újratöltési időt. Továbbá a tornyok forgási sebessége is javul, aminek köszönhetően 54,5 mp alatt képesek 180°-ot fordulni.

További fejlesztés tapasztalható a légvédelem terén is. A meglévő 13,2 mm-es géppuskák más csoportosításban kerülnek elrendezésre, aminek köszönhetően a felszabadult helyekre újabb lövegek kerülnek felhelyezésre. Nevezetesen 12 db 25 mm légvédelmi gépágyú, melyek 2 csoportokba vannak rendezve. Lőtávolságuk 3 km és 36 HP sebzésre képesek. Mint látható ezekkel a fejlesztésekkel tovább erősödik a KONGO légvédelme, mely így már képes felvenni a harcot az ellenséges repülőkkel. Természetesen a hathatós légvédelemhez azért nem árt egy vagy több cirkáló is a közelben, mert bár a fejlesztések érezhető javulást hoznak a légvédelemben, azért nem lesz tőle megközelíthetetlen a hajó.

Ajánlott felszerelések

Amennyiben túl vagyunk a hajó fejlesztésein vagy akár még azok előtt, "némi" kredit elköltésével lehetőségünk van a kiegészítők felhelyezése által további bónuszokkal felruházni hajónkat. Három csoportból válogathatunk kedvünkre.

Az első csoportban a következő extrák közül válogathatunk:

  • Fő fegyverzet módosítása, 1-es szint (Main Battery Modification 1): 20%-kal csökkenti a fő fegyverzet lőszer detonációjának esélyét, továbbá 20%-kal csökkenti azok működésképtelenné válásának esélyét, valamint szintén 20%-kal a javításukra fordított idő szükségességét.
  • Légvédelmi fegyverzet módosítása, 1-es szint (AA Gun Modification 1): 20%-kal növeli a légvédelmi fegyverek túlélési esélyét.
  • Másodlagos fegyverek módosítása 1-es szint (Secondary Battery Modification 1): 20%-kal növeli a másodlagos fegyverek túlélési esélyét.

Második csoport:

  • Tűzvezető rendszer módosítása 1-es szint (Gun Fire Control System Modification 1): Megnöveli a fő lövegek pontosságát.
  • Fő fegyverzet módosítása, 2-es szint (Main Battery Modification 2): 10%-kal növeli az újratöltési időt, cserébe 15%-kal növeli a fő lövegek fordulási sebességét.
  • Légvédelmi fegyverzet módosítása, 2-es szint (AA Gun Modification 2): 20%-kal növeli a légvédelmi fegyverek maximális lőtávolságát.
  • Másodlagos fegyverek módosítása 2-es szint (Secondary Battery Modification 2): 20%-kal növeli a másodlagos fegyverek lőtávolságát valamint növeli azok pontosságát.

Harmadik Csoport:

  • A kárelhárító rendszer módosítása 1-es szint (Damage Control System Modification 1): 3%-kal csökkenti a vízbetörés/süllyedés és 5%-kal a tüzek esélyét.
  • Meghajtó rendszer módosítása 1-es szint (Propulsion Modification 1): 20%-kal csökkenti az esélyét, hogy a motorok működésképtelenné váljanak, valamint 20%-kal csökkenti a javításukra fordítandó időt. 
  • Kormányrendszer módosítása 1-es szint (Steering Gears Modification 1): 20%-kal csökkenti a sérült kormánymű javítási idejét és 20%-kal annak esélyét, hogy működésképtelenné váljon egy találat következtében.

Ezek közül én az következőket használom a KONGO-on:

  • Fő fegyverzet módosítása, 1-es szint (Main Battery Modification 1) - Csatahajó lévén, óhatatlanul is bekapok egy-két lövést a meccs folyamán, így a fő lövegek megbízható működése számomra, elsődleges fontosságú.
  • Tűzvezető rendszer módosítása 1-es szint (Gun Fire Control System Modification 1) - Mivel a KONGO-nak van a legnagyobb lőtávolsága és sajnos szórása is a konkurens mezőnyben, ezért minden olyan kiegészítő, mely javítja a pontosságot, csak előnyére válik a hajónak.
  • Kormányrendszer módosítása 1-es szint (Steering Gears Modification 1) - Bármennyire is jó a manőverező képessége a hajónak, időnként sajnos elkerülhetetlen, hogy egy torpedó el ne találjon. Sajnos ezért nem ritka hogy ilyen esetben a kormánylapát sérül meg. Hogy mielőbb újra használható legyen, ezért választottam ezt.

Fogyóeszközök és álcafestések

Fogyóeszközök terén a KONGO a megszokottakból válogathat:

  • Kármentesítő felszerelés
  • Javító készlet
  • Felderítő repülő

Alaphelyzetben az 1-es szintűeket kapjuk a hajóhoz. Amennyiben úgy döntünk, hogy ezekből a javított, 2-es szintű változatra van szükségünk, bizonyos mennyiségű dublont/kreditet felhasználva, fel is szerelhetjük hajónkra. A javított változatok a KONGO esetében annyiban térnek el az alap változatokhoz képest, hogy az újratöltődési idejük rövidebb.

Arra érdemes még figyelni a javított változatok használatánál, hogy az ezekhez tartozó dublont/kreditet a meccs végén minden alkalommal levonja a rendszer, ha elhasználtuk azokat, ha nem. Figyelembe véve, hogy a játék mai állása szerint ezek a KONGO-nál 15 aranyba vagy 22.500 kreditbe kerülnek, megfontolandó a használatuk.

Személy szerint, én nem használom a fejlesztett változatokat, pusztán azért, mert sajnálom erre az erőforrásokat.

Álcafestések

Mint minden egyéb hajónál a játékban, itt is két féle álcafestés közül választhatunk:

  • Az első, az észlelhetőségünket csökkenti, szám szerint 3%-kal csökkenti az észlelési távolságát a hajónak. Ára 8.000 kredit/csata.
  • A másik fajta festés az ellenfél pontosságára gyakorol hatást, mivel 4%-kal növeli meg a ránk tüzelő lövegek szórását. Ára 12.000 csatánként.

Kapitányi képzettségek

Ebben a részben az előzőektől eltérően nem kívánok részletesen belemenni az egyes választható kapitányi képzettségek hatásaiba és kitárgyalni minden egyes képzettség előnyeit és hátrányait. Akit érdekel, az alábbi linkeken olvashat róluk bővebben: link #1 | link #2

Ehelyett álljon itt azon képzettségek listája melyeket én magam használok, illetve tervezek használni ezen a hajón.

Először is azt döntöttem el, hogy milyen kombinációban kívánom elkölteni a pontjaimat. A második linken található leírás alapján én a következő kombináció mellett döntöttem: 1 db 1-es szintű; 2 db 2-es szintű; 2 db 3-as szintű; 2 db 4-es szintű képzettség.

Ezek alapján lássuk, hogy melyek azok a konkrét képzettségek, melyeket használok vagy a későbbiekben tervezek használni:

  • 1-es szint:
    • A túlélés alapjai (Basic of Survivability): 15%-kal csökkenti a sérülések javításának idejét, a tűzoltásra fordított időt és a süllyedés megállításának idejét.
  • 2-es szint:
    • Ellenséges Tűz (Incoming Fire Alert): Jelzést ad arról, hogy az ellenfél tüzet nyitott a hajónkra, amennyiben a lövedék repülési ideje nagyobb mint 6 mp.
    • A célzás szakértője (Expert Marksman): 2,5°/mp-cel növeli a 155 mm-es és az alatti lövegtornyok forgási sebességét, illetve 0,7°/mp-cel növeli a 155 mm felettiek forgási sebességét.
  • 3-as szint:
    • Közelharc (Vigilance): 20%-kal növeli az ellenséges torpedók felderítéséhez szükséges távolságot.
    • Riadó készültség (High Alert): 10%-kal csökkenti a sérülések helyreállításához szükséges fogyóeszköz újratöltődési idejét.
  • 4-es szint:
    • Utolsó vérig (Last Stand): A hajó részlegesen manőverezhető marad még akkor is, ha a motor vagy a kormányszerkezet működésképtelenné válik.
    • Fejlesztett tüzér kiképzés (Advanced Firing Training): 20%-kal növeli a 155 mm vagy az alatti lövegek lő távját, illetve 20%-kal a légvédelmi fegyverek lő távját.

Természetesen vannak ezen kívül is olyan képzettségek, melyek szintén előnyt nyújthatnak a KONGO-nak. Hogy ki melyiket részesíti előnyben, legyen mindenki személyes döntése.

Előnyök és hátrányok

Előnyök

  • Nagy végsebesség
  • Jó manőverező képesség (a csatahajók között...)
  • Nagy lő távolság
  • Sok HP (fejlesztve 54.100 HP)

Hátrányok

  • A nagy lő távból adódó nagy szórás
  • Az amerikai csatahajókhoz képest vékonyabb páncélzat
  • Könnyű észlelhetőség mind a vízfelszínről, mind a levegőből

Javasolt játékstílus

Arra a kérdésre, hogy milyen stílusban játszunk a KONGO-val, úgy gondolom, minden körülmények között működő tanácsot nem igazán lehet adni, mivel mindannyian különbözőek vagyunk, más-más habitussal, megszokással és berögződéssel, elképzeléssel. Ami az egyikünknek könnyű, az a másikunknak nehéz lehet. Én most mégis megpróbálom objektíven összeszedni az eddig leírtak alapján azokat a javaslatokat, melyeket használhatunk a KONGO-val a játék során.

Kezdetben, amíg hajónk alap kiépítésű, használjuk ezt az időt tanulásra. Ennél jobb hajót el sem képzelhetünk a feladathoz. Olyan dolgokat érdemes ilyenkor elsajátítani, mint a nagy távolságra leadott célzott lövések vagy az ellenfél nagy távolságból indított lövéseinek kimanőverezése. A későbbiek folyamán, amikor a KONGO előnyei kiteljesednek, ezek a megszerzett tapasztalatok nagy segítséget fognak nyújtani. Figyeljünk oda és legyünk óvatosak a magasabb szintű csatahajókkal szemben, mert a KONGO előnyei könnyen túlzott önbizalmat adhatnak, mely számos negatív élményt okozhat.

Folyamatosan ellenőrizzük aktuális útvonalunkat és környezetünket, nehogy nekiütközzünk valaminek, lévén a hajó gyorsabb mint sok másik csatahajó. Tanuljunk meg előre gondolkodni, így számos szituációban már eleve előnyös pozícióból indulhatunk.

Támaszkodjunk nyugodtan a KONGO jó sebességére és manőverező képességére. Mindezek alkalmassá teszik arra, hogy akár egy falka cirkálóval lépést tartva, hatalmas lövegeivel segítse azokat a háttérből. Persze azért ésszel tegyük mindezt, tartsuk fejben, hogy ez mégis csak egy csatahajó a maga hátrányaival. Ezért ne menjünk szigetekkel sűrűn szabdalt vizekre, mert egy felbukkanó romboló gyorsan mesterséges zátonyt készíthet belőlünk (munkát adva így Bob Ballard-nak...)

Tartsuk a távolságot az ellenféltől, ebben nagy segítségünkre lehet a KONGO nagy sebessége, illetve fordulékonysága. Mondjuk a jó manőverező képességet is csak úgy tudjuk előnyösen kihasználni, ha nem engedjük az ellenfelet közel magunkhoz, így könnyen kikerülhetjük a lövéseit.

Használjuk bátran a nagy lő távot, mert így anélkül oszthatjuk az áldást hogy visszakapnánk azt (amit remélhetőleg már az alap hajóval rendesen begyakoroltunk). Nem feltétlenül érdemes - a csatahajók közt - elöl lenni, inkább amolyan másodvonalból osszuk az áldást. Természetesen ez függ attól is, hogy milyen ellenfelekkel nézünk szembe. Ha mi vagyunk a nagyfiúk a csatában, akkor nyugodtan lehetünk kicsit agresszívabbak, nyomást gyakorolva így az ellenfél adott szárnyára. De itt is igaz az, hogy csak ésszel tegyük mindezt, nem Rambo módjára berontva a rombolók és cirkálók közé, mert abból fájás lesz odalent. Amennyiben kisebb halak vagyunk a nagy lavórban, inkább maradjunk hátrébb és onnan osszuk a halálos kórt.

Mint említettem, a Kongo páncélzata megfelelő, de azért ne gondoljuk azt hogy átlőhetetlen. Igyekezzünk helyesen használni. Amíg az ellenfél nagy távolságban van és nem tud visszalőni, nincs gond. Amikor közelebb ér és már mi is lőtávolságon belül kerülünk nekik, próbáljuk a lehető legkisebb profilt mutatni feléjük az oldalunkból. Csak azelőtt kezdjük fordulni a hajóval, mielőtt a lövegek betöltöttek. Kis gyakorlással úgy fogjuk tudni ezt kivitelezni, hogy a lövegek akkorra kerülnek lő vonalba, mire az ágyúk betöltenek. Továbbá, csak annyira fordítsuk el a törzset amennyire feltétlenül szükséges az oldalsortűzhez. Miután ellőttük magunkat, igyekezzünk a lehető leghamarabb szembe vagy hátat fordítani az ellenfélnek, így minimalizálhatjuk célfelületünket s ezáltal a hajónkban okozott kárt.

Továbbá, annak érdekében hogy sebességünkből, fordulékonyságunkból és nagy lő távolságunkból előnyt kovácsolhassunk - és ezeket a lehető legjobban kihasználhassuk -, érdemes fél szemünket mindig a kistérképen tartani, mert könnyen kiköthetünk egy arra közel sem alkalmas partszakaszon, elveszítve fő előnyeink nagy részét. Érdemes ezért inkább a tágas, nyílt vizeket előnyben részesíteni „utazásaink”során.

Összegzés

A KONGO-t birokba véve, már az első pár csata után nyilvánvaló lesz számunkra, hogy az új szerzemény nem csak a már addig megszokott kötelező szintbeli különbségektől más, hanem valódi minőségi ugrást hoz, a korábbi csatahajókhoz képest. A jó manőverező képesség és a nagy lő táv segítségével, könnyen megtanulhatjuk, hogy hogyan gyakorolhatunk befolyást a csatatéren történtekre anélkül, hogy ki lennénk téve a kisebb hajók és repülők kellemetlenkedéseinek.

A KONGO alap (stock) kiépítésben is számos előnyös tulajdonsággal rendelkezik melyeket, ha oda figyelünk és kreatívan használunk, könnyen az előnyünkre fordíthatunk a csatában. A későbbiek során pedig, ahogy az egyes fejlesztésekkel ellátjuk hajónkat, az apró negatívumok lassan elenyésznek és a már meglévő előnyök tovább erősödnek, számuk pedig bővül. Természetesen a KONGO sem mentes a hibáktól, de számuk és hatásuk nem ölt akkora mértéket, hogy komoly korlátokat szabhatna számunkra. Egy kis odafigyeléssel ezek a negatívumok könnyen kiküszöbölhetők. A sok előny és elenyésző negatívumok miatt, szinte minden egyes csatát élvezni fogunk a KONGO-val. Ezért valószínűleg sok játékosnak úgy fog tűnni, hogy nagyon hamar elérhető vele a következő szint.

A hajó már az első fejlesztések elvégzése előtt könnyen belophatja magát a szívünkbe ha nem figyelünk oda, mely az idő - és a fejlesztések - múlásával csak erősödni és mélyülni fog. A végén ez a kapcsolat könnyen függőséggé alakulhat, amikor is azt vesszük észre, hogy képtelen vagyunk megválni a KONGO-tól (akárcsak én...)


Az elemzést írta: zstorok75

Fórum hozzászólások

  • Nincs üzenet

Please publish modules in offcanvas position.

Ez a weboldal sütiket használ annak biztosítására, hogy Ön a lehető legjobb élményben részesüljön oldalunkon.