Az angol nyelvű fórumon Sharana nevű felhasználó igen részletesen összefoglalta és leírta, hogy hogyan játsszunk a repülőgép-hordozókkal (irányítás, működés, stb.), a következőkben ezen poszt fordítását olvashatjátok:
Ha olvasod ezt az útmutatót, akkor valószínűleg új vagy még a játékban vagy csak valamilyen kérdésed van a hordozókkal (CV) kapcsolatban. A következő útmutató megpróbálja elmagyarázni a hordozók játékmenetének alapjait és megpróbál az új játékosoknak is segítséged adni az induláshoz. Szóval ha a "clicker-ek tönkreteszik a játékot" csoportba tartozol, ez a cikk nem Neked készült.
A WoWs-ban a repülőgép-hordozók (mostantól: CV) tier 4-től érthetőek el. A fejlesztési fán felfelé haladva, egyre több repülőrajt és ezáltal repülőt vezényelhetsz. A tier emelkedésével persze ezek a repülők egyre gyorsabbak és szívósabbak is lesznek, azonban ezzel párhuzamosan az ellenfél légvédelmi rendszerei is jelentősen erősebbé válnak. Ezt mindig tartsd szem előtt, mivel a repülőkből korlátozott mennyiség áll rendelkezésre egy csatában, vagyis ha lelőtték az összeset, akkor nem maradsz más, mint egy úszkáló szép zsíros célpont az ellenfélnek (max. rammolni próbálhatsz még meg valakit).
Modulok fejlesztése
Hordozódat a modulok kifejlesztésével teheted még jobbá. A legfontosabb modul típus a "Fight control" (tier 5-től érhető el), mely segítségével megváltoztathatod rajaid összeállítását és ezáltal hajód karakterisztikáját, szerepkörét a következő csatákra.
Attól függően, hogy melyik nemzet CV-jét választottad, fókuszálhatsz akár a hajók támadására egy full támadó-repülő felállással (csapásmérő CV), de választhatod akár a támogató szerepkört is és uralhatod az egész légteret, ezáltal is védve csapattársaid az ellenséges repülő támadásoktól. Emellett léteznek még ún. univerzális (ezermester) összeállítások is, melyek bombázó (TB/DV) és vadászgépeket is tartalmaznak.
A következő legfontosabb modul típus a különféle repülőgép típusokat erősítő modulok. Támadó felállás esetén nyilván a bombázókat érdemes megerősíteni először (sebesség, szívósság), míg támogató raj összeállításnál lehetőleg a vadászgépek erősítő modulja legyen az első.
A többi modul kifejlesztése másodlagos fontosságú és néha még ki is hagyható.
Irányítás és repülőgép típusok
Itt az ideje csatázni! Rögtön a visszaszámlálás után látni fogod, hogy mennyivel más a hordozók játékmenete, mint a többi hajó osztályé. A csata indulásakor a kliens automatikusan felülnézetbe kapcsol és az egyetlen hatékony fegyverzeted a repülőid testesítik meg. A következő fontos billentyűket fogod használni: 1, 2, 3 ...9, Alt, LShift, F és Space.
- Alt - Kézi célzás a torpedóbombázókkal (TB) és a zuhanóbombázókkal (DB)
- LShift (bal Shift) - Kamera nézetet vált a kijelölt rajnál vagy a hajónál. Nyomva tartva és a felülnézeti térképre klikkelve forduló pontok rakhatóak le, így előre konkretizált haladási útvonal határozható meg vele a hordozónak (akár cikk-cakkban).
- F - Parancs a rajnak a felszállásra/leszállásra (visszatérésre). Ez a parancs törölhető a raj képére történő jobb klikkel, ilyenkor az adott raj kikerül a felszállási sorrendből.
- Space - A hordozóra vagy a kijelölt raj közepére fókuszálja a nézetet (az ikonon történő dupla klikkel egyenértékű).
- 1: A hajód - Klikkelj rá, majd a térképen oda, ahová menni szeretnél. Az automata pilóta ilyenkor bekapcsol, így máris a repülőgépeidre koncentrálhatsz. A bal Shift-et nyomva tartva akár több (max. 5) fordulópontot is lehelyezhetsz a térképen a hajódnak. Arra ügyelj, hogy az egyes fordulók közt szabad legyen az út, mivel az automata pilóta nem túl jó az akadályok időben történő kikerülésében. Ekkor tudod a hajó sebességét is beállítani (induláskor mindig 1/2). Ellenséges bombázók (TB/DB) támadásakor mindig jobb ha LShift-tel nézetet váltasz és árkád módban próbálsz védekezni, mint ahogy más hajóosztályokkal is teszed.
- 2-5: Vadászgépek - Ezek kizárólag az ellenséges repülőket képesek támadni. Használd őket az ellenséges hordozó repülőinek és/vagy a felderítőgépek lefoglalásához vagy végezz felderítést, ha az ellen repülői épp nincsenek a képben. A vadászgépek lőszerkészlete limitált (ennek szintjét egy ikon jelzi a rajon) és miután kiürültek, automatikusan visszatérnek a hordozóra újratölteni. Mindig próbáld levadászni velük az ellenséges bombázókat még mielőtt megtámadhatják a szövetséges hajókat vagy foglalt le velük az ellenség vadászgépeit, hogy saját bombázóidnak szabad utat nyiss ezáltal a támadáshoz.
- 6-7: Torpedóbombázók (TB) - Ezen egységeknek a legnagyobb a sebzéspotenciálja, ők az elsődleges sebzés kiosztók. Ha meglátják őket a hajók, rögtön menekülésbe kezdenek és imádkoznak hogy mást pécézzenek ki maguknak. Minden repülőgép 1 torpedót hordoz, ami persze lényegesen kisebb kárt okoz (és hatótávja is jóval kisebb), mint az azonos szinten lévő rombolók és cirkálók torpedói.
- 8-9: Zuhanóbombázók (DB) - Ezek nem osztanak ki olyan mértékű sebzést mint a torpedósok, viszont ki lehet velük gyújtani a hajókat, ami aztán idővel komolyabb károkat is okozhat. Emiatt is tökéletesek a bázisfoglalás megszakítására.
A fenti képen az is látható, hogy hány repülőgéped van adott pillanatban. Minden raj ikonjának jobb felső sarkában van egy szám, ami a rajban aktuálisan meglévő repülőgépek számát mutatja. A rajok képei mellett a jobb szélen pedig az látható, hogy az egyes repülőgép típusokból hány tartalék van még a hangárban. Ezekből pótolja a játék a csatározások folyamán lelőtt gépeket egy raj visszatérésekor (szervizelés). A képen 32 repülőgépünk van 8 rajba sorolva és rendelkezünk még 68 tartalék repülővel is (34+17+17), azaz összesen 100 repülőgép fér a hajóra (Hakuryu).
Célzás és támadás
Itt az ideje megtámadni valakit! Az új játékosok inkább az automata támadást preferálják, míg a profibbak már a Alt-os kézi célzással támadnak a jobb hatásfok érdekében. Az automata támadáshoz nincs más dolgod, mint kijelölni pl. egy torpedós rajt, majd ráklikkelni a megtámadandó hajóra. Ezt követően a "támadási pont" (piros négyzet a lenti képen) egérrel történő mozgatásával még megválaszthatod azt is, hogy milyen szögből szeretnéd az adott hajót támadni, a többit az AI (mesterséges intelligencia) elvégzi.
Miután néhány csatát lejátszottál észre fogod venni, hogy a torpedók elég messzire esnek le a célponttól és az így képes kikerülni őket. Ezért (ha van több TB rajod) mindenképp érdemes egyszerre több irányból támadni az adott célpontot (mint fenti képen), ezáltal létrehozva egy olyan torpedó-hálót, amely elől már igen nehézkes kitérni.
A zuhanóbombázókkal történő támadás ugyanígy történik, azaz elég csak kijelölni a rajt és ráklikkelni a célpontra, itt azonban a bombák egy ellipszis alakú területre fognak majd becsapódni, amiből értelemszerűen az következik, hogy a maximális károkozáshoz ezzel az ellipszissel meg kell próbálni a hajó minél nagyobb részét lefedni (ergo vagy szemből vagy hátulról kell ledobatni a célpontra a bombákat).
Kézi célzás (Alt)
Egy idő után viszont mindenki belátja majd, hogy a maximális károkozás érdekében a kézi célzáshoz kell folyamodnia, hisze ezzel a módszerrel a torpedók jóval közelebbről is ledobhatóak, illetve a bombák találati esélye is megnő. Itt lép a képbe a tudás és a tapasztalat, ami igazán halálos ellenféllé tudja változtatni a hordozókat. Megpróbálom elmagyarázni hogyan is működik ez. A módszer könnyen megtanulható, de nehezen kamatoztatható igazán eredményesen. Bele fog telni kis időbe míg megszokod és közben rengeteget hibázol majd, de a végeredmény mindent feledtet majd. Én PvE csatákban gyakoroltam a kézi célzást addig, míg biztos kézzel nem ment a dolog, ezzel is kímélve csapattársaimat...
Ezzel a módszerrel úgy támadhatod meg a célpontot, hogy Te magad oldod ki kézzel a torpedókat a kívánt sávban. Használatához válassz ki egy torpedós rajt és nyomd le az Alt billentyűt. Ekkor láthatóvá válik a repülő előtt a minimális támadási távolság és a torpedók várható haladási sávja.
- A repülőid mozgási iránya.
- A pont, ahonnan megindul a támadás és elveszíted az irányítást felettük, ezért még ezen pont (fehér kör) elérése előtt kell a célzást végrehajtanod, véglegesítened. Ha beállítod a támadást miután már beléptek ebbe a körbe, visszafordulnak és újra megközelítik a célpontot.
- A támadási ponttól a repülők egyenes vonalban repülnek és ennél a pontnál dobják le a torpedókat. Ne feledd hogy a támadás megkezdése után már nem tudod irányítani a repülőket, így megszakítani sem tudod már a támadást.
- A torpedóknak kell némi idő ahhoz hogy élesedjenek, így ha túl közel dobtad le a célhoz őket (még nincs zöld háromszög felettük) , akkor nem robbannak fel és nem okoznak semmilyen sérülést. Ez a pont a játékban nem látszik (csak a képen rajzoltam be), szóval ezt a távot majd neked kell megbecsülnöd minden alkalommal.
- A torpedók maximális hatótávja. Ezt elhagyva eltűnnek a torpedók.
Szóval a maximális hatékonyság érdekében még a támadás előtt a jó megközelítési irányba érdemes állítani a repülőket, mivel csak abban az irányban (sávban) tudsz majd dobni, amit az automata célzórendszer az irányvektorok alapján kijelöl neked. A pontos találat érdekében a hajó sebességét és a repülőgépek helyzetét is folyamatosan figyelned kell majd. A dobási távban pedig mindig hagyj egy kis ráhagyást, hogy ha esetleg a célpont elkezd feléd fordulni, akkor is élesedhessenek a torpedók. A képen láthatod hogy a dobás elején még nincs zöld háromszög a torpedók fölött (még nem élesedtek):
Hogy a mozgékonyabb célpontok (CA, DD) ellen is jó esélyekkel indulhass, támadd őket különböző irányokból egyszerre: próbáld megjósolni az első dobás miatti kitérési manővereiket és a második hullámot annak megfelelő szögből indítsd.
Olyankor viszont mikor azt látod, hogy az ellenséges hajó nem fog kitérési manőverbe kezdeni (lefoglalja egy másik hajó, elakadt vagy lassan mozog), fogd össze a bombázóidat és egy irányból indítsd fókuszált támadást ellene.
A legfontosabb dolog, hogy ne dobd le túl későn a torpedókat, mert ha nincs idejük élesedni, elpazaroltál egy egész támadást. A legjobb módja a támadásnak, ha a torpedók már a dobás előtt irányban állnak, így már csak arra kell figyelned hogy minél közelebb (de ne túl közel!) dobd le őket:
A zuhanóbombázóknál is van kézi támadásra lehetőség, amikor is az ellipszis mérete lesz kisebb, így több találatot érhetsz majd el. A legjobb célpontok a csatahajók és más hordozók, mivel lassúak (könnyű becélozni őket) és nagyok (nehezebb melléjük dobni).
Azonban a repülőid be is tudnak pánikolni. Ez olyankor fordul elő, mikor támadás alá vették őket az ellen vadászai/felderítői vagy légvédelme. Ebben a "pánik" üzemmódban a raj 25%-kal lassabb (de csak ha vadászok támadják), illetve a torpedók dobósávja hatalmasra nő:
Védekezés, prioritások
Beszéltünk már a támadásról, de mit tegyünk a fennmaradó időben? Nos, használd a vadászaidat (ha vannak) felderítésre és az ellenséges bombázók leszedésére, elkergetésére. Saját magad úgy is meg tudod részben védeni, hogy folyamatosan a csapat "sűrűje" mögé helyezkedsz. Az idő legnagyobb részében mozgásban kell lenned, hisz sosem tudhatod hogy merről érkezhet épp egy ellenséges romboló vagy bombázó. Az álló célpont pedig zsíros célpont. Ellenben a repülők hamarabb képesek landolni, ha nem mozog épp a hajó, ezért néha, ha nagyobb csapat érkezik vissza szervizelésre, jó döntés lehet megállni a landolások idejére.
Mindenáron el kell kerülnöd hogy felderítsenek, de a térkép legszélére sem szabad állnod, hisz így értékes időt vesztesz azzal, hogy a szervizre érkező vagy támadásra induló repülőknek jóval nagyobb utat kell megtenniük.
A hordozók szerepe egyértelmű, de néha meg kell határozni a prioritásokat egy csatában, azaz fontossági sorrendet kell fejben felállítania.
Nem kell megtámadnod az első hajót amit meglátsz és nem muszáj a vadászaid a bombázóid mellett tartanod. Olykor sokkal fontosabb hogy megments egy csapattársat az ellenséges bombázóktól, többek közt mert ez egy csapatjáték s így nem engedheted meg magadnak hogy önző légy. Ha nem segítesz a csapatodnak, az ahhoz vezet hogy neked is véged lesz, hisz egyedül nem igazán vagy képes megvédeni magad, több hajó ellen pláne nem (akármelyik sarokban gubbasztasz). Nagyon sok múlik azon hogy milyen szinten segítesz a csapatodnak azáltal, hogy megvéded őket vagy hogy a legveszélyesebb célpontokat likvidálod.
Az elsődleges célpontot mindig az ellenséges CV (hordozó), de őt igen nehéz elkapni, mivel a csata elején még nagyon-nagyon messzire van tőled, védve a saját csapata által. Ezért elsőként a Rambozó (CA kíséret nélküli) csatahajókra érdemes koncentrálni és őket támadni, miközben a saját csatahajóidat is véded. Mikor nincs már ellenséges csatahajó vagy a játék úgy alakul, hogy látsz egy szabad utat az ellen CV felé, ne hagyd őt utoljára (hisz addig ő is irtja a csapatod hajóit), használd ki a lehetőséget és támadd meg s próbáld a víz alá küldeni.
Ne vesztegess időt olyan egyedüli célpontokra, amik belátható időm belül nem fognak támadni senkit és olyanokra se amiket valószínűleg ne fogsz tudni eltalálni (rombolók, erős légvédelmű cirkálók)! És mindig figyelj az ellenséges repülőmozgásokra is!
Egyéb tippek és tanácsok
Ha eddig eljutottál az olvasásban, már jár egy piros pont, de íme még néhány tipp ezzel a játékmóddal kapcsolatban:
- Ha összecsapsz egy ellenséges repülő rajjal, sose lődd le az utolsó repülőig, hisz akkor a hordozójuk azonnal indíthatja is az új, feltöltött pót-raját a fedélzetéről. Ezért mindig hagyj meg 1-2 repülőt, így az újratöltéshez a rajnak vissza kell majd térnie a hordozójára, rengeteg értékes időt eltöltve ezzel. Ne spórold meg neki ezt az időt!
- Ha megválaszthatod hogy hol kezdesz légi összecsapásba (az ellenség üldöz téged), egy szövetséges (AAA-val bőven ellátott) hajó közelében lévő helyet válassz a csatára, így alkalomadtán ő is be tud majd neked segíteni (csökkentve ezáltal veszteségeid).
- Ha az első támadásod után sem láttad még az ellenséges bombázókat, akkor azok valószínűleg épp érted jönnek a pálya legszélén. Ilyenkor hívd vissza a vadászod és kapcsolj maximum sebességre a védelem és a jobb manőverezhetőség érdekében (de meg is kérhetsz egy cirkálót a chat-ben hogy segítsen a légvédelmével).
- Próbálj meg minden áron életben maradni! Még ha Te is vagy az utolsó a csapatodból, csak fuss és rejtőzködj, hátha az ellenség közben befoglal. A javítási költséged hatalmas és nem is olyan nehéz megspórolni azt és életben maradni.
- Mikor egy repülő kifogy a lőszerből, automatikusan a legrövidebb úton tér vissza hozzád. Azonban ha egy ellenséges hajó vagy bombázó követi őt, akkor könnyen a nyomodra akadhatnak általa. Ilyenkor irányítsd a repülőt egy másik irányba, tőled távol vagy egy szövetséges cirkáló fölé (ha repülő követ), hogy mielőbb lerázhasd üldözőid anélkül, hogy irányával hajód valós pozícióját felfedné.
- Mindig használd ki a tűz és süllyedés sebzésének erejét. Ne támadj azonnal mindennel amid van. Ha a célpont kíséret nélkül van és gyenge légvédelemmel rendelkezik, nyugodtan, megfontoltan használd fel fegyverzeted. Támadd meg egy torpedóssal/bombázóval, amitől el kezd majd süllyedni/égni. Várd meg míg elnyomja rá a javítókészletét, majd küldd rá az összes többi egységed.
Melyik nemzettel kezdjek?
Az új játékosokban felmerült már nyilván a kérdés, hogy akkor melyik nemzettel kezdjek neki?
Nos, jelenleg két CV ág van a játékban, a japán és az amerikai. Mindkettőnek megvan a maga erőssége és gyengéje is. A fő különbség az köztük, hogy az amerikai CV-k nagyobb és erősebb rajokat kapnak: 6 repülő van minden rajban, míg a japánoknál csak 4, így pl. tier 10-ben 5 amerikai rajban annyi repülő van mint 8 japánban. A japán vadászok nem sokkal gyengébbek, de mindig létszám hátrányban lesznek és így nem nyerhetnek egy amerikai raj ellen.
Közepes tier-ekben (5-8) a japán hordozók az ellenséges hajók elsüllyesztésére vannak kiélezve és felküldhetnek akár 3 raj TB-t + 1-3 DB-t is egyszerre. Ezzel szemben az amerikai CV-nek csak egy raj torpedósa lehet, nála inkább a tűzkárokon és a levegő uralmán lesz a hangsúly a sok zuhanóbombázója és vadásza miatt.
A japán torpedók kicsit gyorsabbak és hamarabb is élesedned, viszont igen nagy a szórásuk (legyezőben dobja le őket a repülő), így szinte lehetetlen sok torpedóval betalálni egyszerre. Az amerikai torpedók dobósávja sokkal szűkebb, így több is betalálhat belőlük egyszerre (akár 4-5), így igen ütőképes egységet alkotnak.
A szerepek azonban magasabb tierben (9-10) már kicsit felcserélődnek. Az amerikai hordozók itt már 2 torpedóst is kapnak, így nagyobb csapásmérő hatásfokkal fognak rendelkezni, miközben a japán hordozók univerzálisabb összeállítások közül választhatnak majd (több vadásszal - így az amerikaiak már nem lesznek létszámfölényben).